søndag den 8. maj 2011

1.-5. maj (youth camp)

Så er der blog igen!
Denne gang har jeg været en tur sydpå i provinsen Rayong, ca. 3 timer syd for Bangkok (10 timers kørsel fra Chiang Mai) med 20 unge mennesker og 10 ældre/børn. Søndag efter gudstjeneste i Merrys kirke, Thai Lanna Church, hvor jeg har været nogle gange, kørte to minibusser og to personbiler på lejr. Jeg havde mødt nogle af de unge før og selvfølgelig Merry og hendes familie, men jeg fik hurtigt nye venner og selvom de ikke taler flydende engelsk, forstår de det meste, hvis man bare taler lidt langsomt og simpelt... Jeg sad i en af minibusserne, hvor der var fladskærm og det hele, så vi så thai-comedy (og en amerikansk film for min skyld) det meste af vejen, så tiden gik stærkt. Kl. ca. 22 var vi ca. halvvejs (Sangburi), hvor nogle overnattede af de unge overnattede i en kirke og vi andre overnattede på et nærliggende hotel.

Dagen efter ankom vi til Rayong omkring kl. 15, hvor vi resten af dagen slappede af og nød den "kølige" brise fra havet og en frisk svømmetur i det virkelig varme vand! Ikke ligefrem noget man blev nedkølet af, men bedre end ingenting og stranden var dejlig sandet uden sten og tang, så vi kunne ikke klage. Om aftenen lavede vi aftensmad sammen, hvorefter vi mødtes til lovsang og andagt ved Merrys far, rev. Rudy. Dette tog et par timer og så var det ved at være tid til at komme i seng.

Madlavning ved "de gamle"
Tirsdag d. 3. maj var min yndlingsdag på hele lejren: vågnede kl 5.30 og var lysvågen, så jeg besluttede at løbe en tur langs stranden i solopgangen - virkelig smukt! Kl 7.30 havde vi gruppesamling i 30 min efterfulgt af morgenmad og lovsang fra 9-10. Kl 10 kørte vi (næsten) alle sammen ca. 30 km til Ko Samet, en ø et stykke uden for Rayong. Vi skulle sejle med en hyggelig lille træbåd til øen og det var bare skønt at mærke brisen fra havet og hinandens selskab. På Ko Samet gik vi en god tur gennem nogle turristede gader fyldt med souvenirs og ting og sager og havde eller sen dejlig eftermiddag ved den hvideste strand jeg nogensinde har set! Noget der dog er lidt sjovt er, at thailænderne bader i t-shirt og shorts. Heldigvis havde jeg spurgt Merry om dette inden vi tog af sted da jeg havde på fornemmelsen, at man ikke badede i bikini, men jeg vænnede mig hurtigt til det og selvom jeg godt kunne bruge lidt ekstra sol på maven, var jeg glad for, at jeg så ud som de andre, så jeg ikke fik for meget opmærksomhed :-) Det er bare noget vi ikke tænker på i Danmark, men noget man skal være meget påpasselig med i Thailand, selv i turristede områder. Om aftenen spiste vi grillede rejer, blæksprutter og fisk direkte fra havet ved stranden med solnedgangen i baggrunden. Bagefter sang vi lovsang og hørte andagt på tæpper på stranden og nød hinandens selskab i flere timer den aften!

Onsdag var sidste dag, hvor vi om eftermiddagen kørte til en anden nærliggende strand, hvor der var reserveret plads i et slags hus uden vægge på stranden, hvor vi sang lovsange og hørte andagt, denne gang fra Merrys bror Daniel. Der var egentlig ikke meget program på den dag, så vi badede, spillede fodbold (folk blev dog noget overraskede over, at den hvide pige spillede fodbold som den eneste pige med alle drengene!) og slappede af i varmen. Det er svært at tage sig sammen til at være meget aktiv, når det er så varmt. Aftenen forløb som dagen før med grill, lovsang og andagt samt vidnesbyrdsaften, hvor jeg selvfølgelig blev bedt om at sige noget.
Aftensmad ved stranden
Torsdag gik med at sidde i minibussen, men folk var så søde mod mig og det føltes slet ikke om 10 timer, så før jeg vidste af det, var vi hjemme. Jeg sov dog godt natten til fredag, men det var vel bare tegn på, at man har haft noget at se til...
Tak for nu!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar